verpleegkundige bij een GGD

verpleegkundige bij een GGD

Sinds een jaar of vier draag ik gehoorapparaten, waar ik een zogenaamde ‘haat-liefde verhouding’ mee heb. Het is fijn dat er gehoorapparaten uitgevonden zijn, ik kan niet zonder ze, maar ze belemmeren me ook in dingen. In mijn privéleven, maar ook bij mijn werk als verpleegkundige.
Dat ondervond ik vooral toen ik ruim twee jaar geleden een nieuwe baan kreeg. Van een werkplek met drie kamers en maximaal vier collega’s, ging ik naar een grote afdeling met meer dan dertig collega’s en veel meer hectiek. Ik raakte ontzettend vermoeid, had veel last van oorsuizen, maar weet dat in eerste instantie aan de nieuwe baan en het inwerken. Als de inwerkperiode voorbij zou zijn zou het wel beter gaan….dacht ik. Maar ook daarna bleef de vermoeidheid.

Nu zit mijn gehoorverlies vooral in het gebied van spraakverstaan, niet zo handig als je een communicatief beroep als verpleegkundige hebt. Telefoneren, een groot onderdeel van mijn werk, ging nauwelijks, de veelheid aan cliëntcontacten en ook de vergaderingen kostten me enorm veel energie. Mijn leidinggevende was heel behulpzaam, bepaalde taken hoefde ik niet meer uit te voeren en ze hield rekening met mij bij het inroosteren. Maar langzaam aan begon het bij mij duidelijk te worden dat het zo niet langer ging. En zo kwam ik met behulp van een arbo-coördinator van de GGD terecht bij Adviesbureau PlanPlan.

Na een uitgebreid werkplekonderzoek door Andrea is Guido langs geweest om de verschillende mogelijkheden door te spreken en om te kijken of bepaalde aanpassingen technisch mogelijk zou zijn. Ik kreeg echt een advies op maat dus. In verband met storingsvelden op de afdeling bleek dat Guido een alternatieve oplossing moest verzinnen, omdat ik anders last had van een storende bromtoon. Met die alternatieve oplossing én een ander soort gehoorapparaten werd dat probleem opgelost.
Ik telefoneer nu met behulp van een Icom ringleidingsysteem en een technische aanpassing aan de telefoon en maak tijdens vergaderingen of bijscholingen gebruik van een communicatiesysteem met losse draadloze microfoons. De eerste keer dat ik het systeem tijdens een vergadering gebruikte, wist ik niet wat me overkwam; ik kon ontspannen achterover leunend verstaan wat er gezegd werd. En met telefoneren hoef ik niet meer moeilijk te doen met de telefoonhoorn, maar kan normaal gesprekken voeren.

Het is nog wel even wennen allemaal, ik heb het systeem nog niet zo heel lang en ben er nu druk mee aan het experimenteren. Maar Guido neemt uitgebreid de tijd om alles samen met mij uit te proberen en mijn vele vragen te beantwoorden. Ik ben onder de indruk van de kennis van zaken van Guido en Andrea en ben blij dat ik bij ze heb aangeklopt voor hulp!

Maart 2010

reactie