leerkracht groep 8

Geef de moed niet op!

Zo’n anderhalf jaar nadat de Arbo arts (18-03-2008) had gezegd dat mijn lokaal “gisteren” aangepast had moeten zijn, is het zo ver!! In september 2009 heb ik in mijn aangepaste lokaal….Heerlijk….

Groep 8 heeft een geweldige dag. Het lokaal hangt vol met microfoontjes met led verlichting. Wat is het leuk voor de leerlingen om te kijken wanneer de lampjes gaat branden. De “hums” klinken in allerlei volumes door de klas. Zacht, bescheiden, een beetje luider tot het ”Hé, die van mij doet het!” Gelukkig hebben Guido (van PlanPlan) en ik hier ons op voorbereid en laten we het heerlijk gebeuren. (De lampjes kunnen gelukkig ook uit terwijl het systeem blijft werken.)
De discussies in mijn klas als ik uit de klas ben….”De juf hoort ons hoor!””Nee, hoor, echt niet….” Tot, ze worden steeds handiger, ”Heeft ze haar systeem in?” Zo ja, dan hoort ze van alles en zo nee….. kunnen we eindelijk weer eens….

Achterin het lokaal hangt een controlebord voor mij (maar groep 8 snapt helaas hoe het werkt) waarop ik kan zien uit welke hoek het geluid komt en welke microfoons aanstaan. Een leuke, rustige jongen, die nooit de les verstoort, zag ik tot mijn verbazing met zijn pen op de tafel tikken en achterom kijken. Hij was aan het controleren of ik hem kon horen!

Wat een belangrijke stap is en blijft is: de kinderen steeds weer duidelijk te maken dat ik nog steeds moeite heb met horen…”Juf, u hoort niet goed en ‘zeurt’ over klikkende pennen!” Het blijft voor kinderen en voor collega’s lastig in te zien hoe storend zulke geluiden zijn. Maar er is hoop: Een collega P. was zo gaaf. Tijdens de vergadering zat collega A. naast haar. Ik had A. al een andere pen gegeven (zonder ’kliksysteem’), maar hij wilde eigenlijk zijn pen niet ruilen. Het klikken was eindelijk gestopt, maar met een pen kan je ook tikken op de tafel. P. had mij al een paar keer aan zien geven dat A. storend geluid veroorzaakte. Ze pakte zijn pennen af, haalde alles wat geluid kon maken van zijn tafel en zette het demonstratief weg! Ik vond het erg grappig.

Winst? Jazeker!

Ik kan vóór de klas horen wat er achterin de klas gezegd wordt. Ik kan de vragen die leerlingen stellen weer veel vaker goed beantwoorden i.p.v. een antwoord geven, maar niet op de vraag die gesteld wordt. Als de leerlingen voor de klas een spreekbeurt geven, kan ik achterin gaan zitten i.p.v. op de eerste rij. Vergaderingen zijn een stuk aangenamer, nu ik kan verstaan wat er gezegd wordt. Ouders op 10 minutengesprek, (een aanslag…elke 10 minuten andere stemmen, andere klanken) kan ik nu versterken en ik hoor ze meestal prima.

Tot slot

Ik heb op het punt gestaan het reguliere onderwijs vaarwel te zeggen omdat ik op was. Ik was zo moe om de hele dag te luisteren naar stemmen die ik niet goed kon horen. Ik voelde zoveel frustratie naar mijn werkgever en het UWV over de moeizame onderhandelingen over de aanpassingen. Gelukkig stonden en staan mijn collega’s en de directie achter mij. Dat was en is geweldig.

Guido en Andrea, jullie doen geweldig werk!!

Hartelijke groet,

januari 2010

reactie